Województwo opolskie i PLK walczą o 130 mln na linie regionalne

Zarząd Województwa Opolskiego i PKP PLK podpisały list intencyjny, w którym deklarują wspólne działania w celu zdobycia 26,7 mln euro na remont 140 kilometrów linii kolejowych w regionie.

Projekt „Polepszenie jakości świadczonych usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych o znaczeniu regionalnym" zakłada jego realizację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, współfinansowego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. PLK i województwo zamierzają zdobyć w tym celu 26,7 mln euro dofinansowania. Trzy linie do modernizacji

– Planowane inwestycje znacząco poprawią komfort podróży koleją w regionie, ale przede wszystkim wpłyną na wzrost atrakcyjności województwa, ponieważ dobry system komunikacyjny to jeden z warunków rozwoju całego regionu – powiedział marszałek województwa opolskiego Andrzej Buła. 

Projekt dotyczy inwestycji w trzy linie kolejowe: 

Nysa – Opole (nr 287),

Opole – Kluczbork (nr 301 i nr 293),

Nysa – Brzeg (nr 288).

Planowane inwestycje na wyżej wymienionych liniach w głównej mierze zakładają podniesienie prędkości maksymalnej dla pociągów osobowych do 100 lub 120 km/h (obecnie maksymalna prędkość szlakowa na wszystkich trzech liniach wynosi 80 km/h, jest jednak sporo ograniczeń miejscowych i odcinkowych). Prace zakładają też budowę peronów i przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych oraz urządzeń sterowania ruchem. Wpłynie to zapewne pozytywnie na warunki prowadzenia ruchu towarowego, zwłaszcza w obliczu inwestycji na opolszczyźnie, gdzie przedsiębiorcy sygnalizują chęć odbudowy linii, które obecnie są wyłączone z ruchu. Jednym z przykładów na zainteresowanie przewozami towarów koleją na linii, gdzie obecnie nie prowadzi się przewozów, jest tartak Stora Enso, który chciałby, w porozumieniu z lokalnym samorządem, uruchomić odcinek nieużywanej linii kolejowej nr 301 z Jełowej do Murowa. PKP PLK już inwestuje na opolszczyźnie – PLK w ostatnich latach zrealizowały na terenie Opolszczyzny projekty za kwotę ponad miliard zł. Główne linie kolejowe z Opola do Wrocławia, Częstochowy czy przez Strzelce Opolskie w stronę Gliwic i Katowic zapewniają już atrakcyjne czasy przejazdu i oczekiwany standard obsługi na peronach. Ważne są też linie lokalne, które trzeba odnowić. Najlepiej wskazać je mogą gospodarze regionu będący jednocześnie organizatorami przewozów – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik Zarządu PLK. PLK w perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 przygotowuje na terenie woj. opolskiego także realizację projektów dotyczących linii: z Opola do Wrocławia przez Czarnowąsy i Jelcz; z Opola do Kędzierzyna-Koźla; z Kluczborka w stronę Oleśnicy i Wrocławia.