Wiosenna korekta kolejowego rozkładu jazdy

Wiosenna korekta kolejowego rozkadu jazdy
fot. PKP PLK
Od niedzieli 10 marca korekta rozkładu jazdy pociągów zapewni podróże dalekobieżne i aglomeracyjne oraz realizację największego w historii programu inwestycyjnego. Pociągi wrócą na zmodernizowaną linię Grabowno Wielkie – Zduny na Dolnym Śląsku. Składy PKP Intercity zatrzymają się dodatkowo w Jarocinie i Krotoszynie - informuje Grupa PKP.
Korekta rozkładu jazdy pociągów, która wchodzi w życie 10 marca będzie obowiązywała do 8 czerwca. Dla podróżnych przygotowano optymalną ofertę połączeń. Przewoźnicy i zarządca infrastruktury wykorzystali dostępne możliwości linii kolejowych. Często obok pociągów prowadzone są inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego. Ich efektem są nowoczesne stacje i przystanki oraz sprawne i bezpieczniejsze podróże. Poprawia się komunikacja w aglomeracjach, regionach i między nimi, podróżni zyskają lepszy dostęp do kolei - informuje PKP PLK.

Dolny Śląsk: powrót połączeń Wrocław – Krotoszyn

Kończy się modernizacja 40 km odcinka Grabowno Wielkie – Zduny. Od 25 marca planowany jest powrót połączeń pasażerskich z Wrocławia do Krotoszyna. Czas przejazdu to 1 h 50 min, do Milicza w półtorej godziny. Na wszystkich siedmiu stacjach i przystankach: Grabowno Wielkie, Bukowice Trzebnickie, Krośnice, Milicz, Wierzchowice, Rakoniewice Milickie, Cieszków przygotowywane są nowe perony, przystosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

Nowe perony na kilku trasach

Na trasie z Warszawy do Białegostoku na podróżujących koleją czeka 6 zmodernizowanych peronów na stacjach Małkinia i Sadowne oraz przystankach: Prostyń, Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Wielkie. Od marcowej korekty pociągi na trasie Sadowne Węgrowskie – Czyżew pojadą po nowym torze, prace przeniosą się na drugi tor. Na tym odcinku wykorzystywany będzie nowy most na Bugu.

Na trasie Jaworzno Szczakowa – Trzebinia podróżni już korzystają z przebudowanych peronów na przystankach Jaworzno Ciężkowice oraz Balin. Perony są wyższe, mają nową nawierzchnię i oświetlenie, będą także nowe wiaty.

W marcu pasażerowie będą mogli korzystać z przebudowanych, wygodniejszych peronów w Otwocku. Na stacji Szczecin Główny po modernizacji oddany zostanie nowy peron. Podróżni mogą również korzystać z otwartego przejścia pieszo-rowerowego na stacji Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Otwarte jest połączenie stacji Zielona Góra w kierunku miasta. Obiekt wyposażono w wyświetlacze informujące o kursowaniu pociągów oraz infokiosk.

Utrudnienia w wielu regionach

W marcu wrócą bezpośrednie połączenia z Radomia do Dęblina. Na Mazowszu w związku z przebudową peronów na stacji w Nowym Dworze Mazowieckim, będą zmiany w komunikacji lokalnej i dalekobieżnej. Rozkład jazdy dostępny jest m.in. na portalpasazera.pl i u przewoźników.

10 marca ruszy kolejny etap przebudowy ostatniego odcinka linii Warszawa – Radom. Wykonawca rozpocznie modernizację pomiędzy Warką a Radomiem. Wprowadzone zostaną zmiany w komunikacji. Do lipca między Strzyżyną a Radomiem pociągi regionalne zastąpione zostaną autobusami, a składy dalekobieżne zostaną pojadą trasą zmienioną.

W krakowskim węźle kolejowym rozkład jazdy uwzględnia największą od początku kolei modernizację linii. Pozostaje przerwa w kursowaniu pociągów w dni robocze, na odcinku Podłęże – Kraków Główny (od ok. 9:50 do 14:30). Niektóre składy będą kursowały przez Kraków Olszę, z pominięciem stacji Kraków Główny. Kilka pociągów pojedzie zmienioną trasą przez stację Kraków Nowa Huta, pomijając stację Kraków Płaszów.

Kontynuowane są prace m.in. w łódzkim węźle kolejowym, na Warmii i Mazurach, na trasach ze stolicy do Poznania i Terespola. Są zmiany także na kolejowej trasie z Krakowa do Zakopanego, gdzie PLK prowadzą przebudowę linii Skawina – Sucha Beskidzka i Chabówka – Zakopane. Na niektórych odcinkach obowiązuje komunikacja zastępcza.
Podczas modernizacji linii Lublin – Warszawa, pociągi dalekobieżne nadal kursują przez Lubartów i Parczew. Od marca na odcinku Garwolin – Dęblin utrzymana zostanie autobusowa komunikacja zastępcza za pociągi regionalne. Powrót pociągów na trasę Warszawa – Pilawa – Garwolin – Dęblin (przez Mińsk Mazowiecki) jest planowany w maju br. Wtedy też rozpoczną się prace na odcinku Otwock – Pilawa, co będzie wymagało wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej.

Nowości w rozkładzie PKP Intercity

Zmiany w rozkładzie jazdy z pewnością ucieszą mieszkańców Zielonej Góry. Ponownie będą oni mogli wrócić z Warszawy wieczorem, jak również dotrzeć do niej wcześnie rano. Do pociągu TLK Gombrowicz relacji Warszawa - Poznań, odjeżdżającego z Warszawy Centralnej o 19:53, PKP Intercity uruchamia łącznik z Poznania do Zielonej Góry. Nocny łącznik z Zielonej Góry do Poznania zapewni połączenie z pociągiem TLK Uznam, kursującym na trasie Świnoujście – Warszawa i zapewniającym dojazd do stolicy przed godziną 7 rano.

Marcowa korekta przynosi także pozytywne zmiany dla mieszkańców Jarocina. Od 8 marca na stacji w tym mieście będą zatrzymywać się pociągi TLK Rozewie relacji Gdynia – Bielsko-Biała – Gdynia i IC Przemyślanin relacji Przemyśl – Świnoujście – Przemyśl. Zyskają także mieszkańcy pobliskiego Krotoszyna, gdzie w okresie 8 kwietnia – 8 czerwca, postój będzie mieć pięć pociągów PKP Intercity, zapewniających dojazd m.in. do Warszawy, Wrocławia, Białegostoku, Kołobrzegu czy Gdyni.

Ważna zmiana dotyczy również pociągu TLK Hańcza, w tej chwili kursującego w relacji Suwałki – Gliwice – Suwałki, który od 19 marca połączy Kraków z Suwałkami.

W okresie trwania korekty pociągi IC Banach i TLK Witos, kursujące na trasie Warszawa – Przemyśl – Warszawa, na odcinku Warszawa Zachodnia – Radom pojadą trasą okrężną przez Grodzisk Mazowiecki i Idzikowice. W związku z tym nie będą zatrzymywać się na stacjach: Warszawa Służewiec, Piaseczno i Warka.

W maju trudniejszy dojazd na Pomorze Środkowe

Od 6 do 10 maja IC Szkuner łączący Katowice z Kołobrzegiem pojedzie w relacji Katowice – Słupsk – Katowice, IC Malczewski zaś, relacji Przemyśl – Kołobrzeg, nie będzie prowadził w swoim składzie wagonów bezpośrednich do i ze Słupska. Dodatkowo w tym okresie w pociągach IC Malczewski, IC Szkuner oraz TLK Gwarek na odcinku Piła Gł. – Jastrowie przejazd będzie odbywał się autobusem komunikacji zastępczej.

Natomiast TLK Zamoyski relacji Lublin – Kołobrzeg będzie kursować na trasie Lublin – Piła. Dalej nastąpi honorowanie biletów w pociągach i autobusie komunikacji zastępczej Przewozów Regionalnych na odcinku Kołobrzeg – Piła – Koszalin.

Warto zwrócić uwagę, że te utrudnienia potrwają jedynie kilka dni i co ważne, rozpoczną się już po długim weekendzie majowym. Osoby chcące skorzystać z tych połączeń udając się na majówkowy wypoczynek, nie napotkają więc żadnych utrudnień - informuje PKP Intercity.